9 sommeridéer til din hjemmeside

Sommeren er ifølge kalenderen over os og det betyder for nogle, at der bliver stille efterhånden som ferieperioden starter.

Tiden kan du fx bruge på din hjemmeside. Her får du 9 idéer der kommer omkring forskellige former for oprydning, men der er også idéer til forbedringer. 

Nogle tager kort tid at føre ud i livet, andre noget længere.

1) Start en blog - eller ryd op, hvis du allerede har en

Der er flere fordele ved at have en blog. Du kan bl.a. forbedre din søgemaskineoptimering, positionere dig som ekspert og øge kendskabet til din hjemmeside på sociale medier.

For at starte en blog behøver du ingen plugins. Funktionen er indbygget i WordPress.
Du skal oprette en side til dine indlæg – kald den fx Blog
Nu skal du “fortælle” WordPress, hvilken side der er din blog-side. Det gør du under Udseende > Tilpas > Forsideindstillinger
Herefter kan du begynde at skrive blogindlæg under Indlæg. De kommer automatisk til at ligge på din blogside.

Er du usikker på, hvordan du opretter en blog, eller arbejder med blogkategorier, kan du se WP klubbens kursus

Har du allerede en blog, kan du kigge dine indlæg igennem og vurdere om de stadig er aktuelle. Hvis ikke kan du måske redigere og genudgive, ellers sæt indlægget til kladde.

2) Ryd op i dine plugins

Når man løbende arbejder med sin hjemmeside, kommer der nemt plugins som man ikke længere bruger. Dem skal du slette, da de ligger og roder – og kan blive en sikkerhedsrisiko og de kan – hvis de er aktive – være med til at sløve indlæsningshastigheden på din hjemmeside. Det er dårligt for seo.

For at rydde op skal du vurdere, hvert plugin for sig.
Læs Detaljer for at se, hvilken opgave pluginnet løser på din hjemmeside.
Er det en funktion, som du ikke bruger længere eller som et andet plugin også løser, kan du formentlig slette det.
Er pluginnet ikke aktivt er der større sandsynlighed for at du kan slette det.

Inden du vælger at slette, skal du altid deaktiver altid pluginnet og undersøge om der er nogle uhensigtsmæssige ændringer på din hjemmeside.

Du kan også se denne lektion i Kurset ryd op på din hjemmeside

3) Brug tid på at læse dine tekster igennem og sikre at de er opdateret

Denne idé minder om ide 1, men her er det ikke kun dine blogindlæg du læser igennem, men hele din hjemmeside. Måske er der en pris, der skal rettes, et billede der skal ændres eller en tekst som bør redigeres for at være tidsvarende.

4) Lav en ordliste

Arbejder du indenfor et område med en del fagord og særlige betegnelser, kan det være godt for din hjemmeside og søgemaskineoptimering at have en ordliste. Husk det er måske ikke alle dine besøgende/kunder/klienter, der kender betydningen af alle udtryk som du bruger. Ordlisten kan forklare de forskellige udtryk og du kan på den måde også vise, at du er ekspert indenfor dit felt.

Til at oprette en ordliste kan du fx benytte et “Skift/Toggle”-modul/widget, alt efter hvilken sidebygger du bruger på din hjemmeside.

Du kan se et eksempel her på en ordliste til WordPress og hjemmesider

Har du brug for hjælp til at skrive teksterne eller mangler idéer til hvad den kan indeholde, kan du spørge ChatGPT.

Hvis du bruger den;

  • HUSK at skrive teksterne igennem, så de kommer til at ligne dine øvrige tekster – og de ikke – uden du ved det – er plagiater af andres tekster.
  • HUSK at faktatjekke informationerne, hvis der er noget du er usikker på.

5) Start en webshop eller sælg en enkelt vare

Har du ydelser, som du kan sælge online, kan du starte en webshop. Det er nemmere end det lyder. Med pluginnet Woocommerce og en Stripe konto til at modtage betaling, kan du være i luften relativt hurtigt. WP klubben har et kursus der viser hvordan du bygger en webshop, hvis du har brug for hjælp.

Er det kun en enkelt vare, som du skal sælge kan du kigge på pluginnet Forminator eller hvis du bruger Elementor pro, kan du oprette en købsknap, der er forbundet med din Stripekonto. Her kan du se et eksempel på købsknappen

Alternativt kan du kigge på pluginnet Easy Digital Downloads, hvis det er en elektronisk vare du ønsker at sælge.

6) Opdater din freebie og mailserie

Denne idé er til dig, der indsamler e-mailadresser, som du bruger i din markedsføring.

Med mindre at din freebie er helt ny, kan den måske trænge til en opdatering? I samme omgang, kan du læse din mailserie igennem. Det er ikke usandsynligt at den også skal opdateres. Måske er det på tide at hæve prisen lidt på det tilbud, som du har i mailserien?

HUSK mange mailsystemer sætter de automatiserede e-mails på pause, når de redigeres. Dvs. sørg for at de bliver aktiveret igen, når du er færdig. Ellers vil din mailserie ikke blive sendt.

7) Sælg kurser fra din hjemmeside

Har du et online kursus, behøver du ikke at en særskilt platform som Simplero eller Easyme for at sælge det. Det kan du gøre fra din egen hjemmeside. Der findes adskillige plugins som du kan bruge til det. Et af dem er LeanDash. Det er let at sætte op og der er ingen grænser for, hvor mange kurser som du kan sælge.

I WP klubben er et kursus, på dansk, der viser, hvordan du sætter LearnDash op.

8) Del et blogindlæg på dine sociale medier

Har du en blog, så del et eller flere indlæg på dine sociale medier. Det behøver ikke at være et nyt indlæg, men blot et som er interessant for din målgruppe.

Husk hvis du bruger Yoast, kan du styre hvilket billede og teksten der bliver vist.
Det gør du under fanen Social inde på det enkelte indlæg.

9) Opret en chatfunktion

Så nåede vi til den sidste idé.
Hvis det giver mening for dig og dine kunder, kan du oprette en chat på din hjemmeside. Der er flere muligheder. Du kan benytte Facebookmessenger eller et andet eksternt system som fx Zendesk eller Tawk.to.

Hvis du i forvejen bruger Messenger til kommunikation med dine kunder, kan det være et godt sted at starte.

Uanset hvilken løsning du vælger, så er de alle relativt enkle at sætte op.

Det var de i alt 9 sommeridéer. Jeg håber, at du kan bruge dem og at de har givet inspiration til at gøre din hjemmeside mere langtidsholdbar.

Hent værktøjskassen med gennemtestede værktøjer til din hjemmeside

Værktøjskassen koster kun din e-mail. 

I nyhedsbrevet får du tips, tricks og tilbud til din hjemmeside og øvrig markedsføring – og du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.
Se også min privatlivspolitik.