Design af ny hjemmeside

Jeg har tidligere skrevet to blogindlæg om nogle overordende tanker og målgrupper der begge er gode at tænke på, når du skal have en ny hjemmeside. I dette blogindlæg vil jeg fortælle dig valg af farver, fonte(skrifttyper), fotos og mobilvenlighed.

Det kan være svært at vælge, hvordan din hjemmeside skal se ud, når det kommer til farver, skrifttyper osv. hvis du ikke har en designmanual. En designmanual er ofte udarbejdet af en grafiker og fortæller dig hvilke farver, skrifttyper, størrelse på skrifttyperne osv. som du skal bruge hvor og hvornår. Dvs. den er god at bruge, når du skal arbejde med din hjemmeside og resten af din markedsføring. 

Hvis du ikke allerede har en designmanual, så er der selvfølgelig råd for det. Jeg vil her fortælle dig, hvor let du kan lave en selv.

Start med at overveje, hvad din målgruppe godt kan lide. Hvis du ikke selv er i målgruppen, så er det egentlig ret ligegyldigt, hvad du godt kan lide. Og ja, det kan godt gøre lidt ondt i maven at skulle glemme, hvad du selv synes, men her er det vigtigt at du gør dine kunder rigtig glade, så de får lyst til at handle hos dig.

Fx forstil dig at du vil sælge caps til unge mænd. Mon så lilla og rosanuancer med en lækker håndskiftlignende skrifttype er det rigtige at vælge? Nej, vel. Hvis du er i tvivl om hvad du så skal vælge, så spørg nogle af dine kunder, eller nogen der ligner dem, hvad de godt kan lide. De fleste vil rigtig gerne hjælpe.

Hvis du så undervejs i dit arbejde noterer, hvilke skrifttyper, som du vælger, deres størrelse, farver osv, så inden du ser dig om, så har du lavet din helt egen designmanual. Tro mig, det vil gøre dit liv meget lettere næste gang du skal lave noget på din hjemmeside og resten af din markedsføring.

Hvilke farver skal jeg vælge?

Har du et logo, er der måske nogle farver i det, som du gerne vil bruge. Ellers gør som jeg beskrev ovenfor. Tænk på hvad din målgruppe mon godt kan lide. Når du ikke er grafiker er det en god ide at du nøjes med max tre farver; gerne to, som harmonerer og en kontrast. Kontrasten kan du bruge til CTA (call-to-action) altså knapper, links mv. Kontrastfarven kan du fx finde enten via en farvecirkel eller Adobe Color. Her kan du også finde farvekoderne, som bruges når du arbejder med din hjemmeside. De starter ofte med et # og er på 6 bogstaver og/eller tal. Bemærk; når jeg taler om farver, så tæller sort og hvid IKKE med.

Hvilke skrifttyper skal jeg vælge?

Der findes mange smukke skrifttyper, som det kan være fristende at bruge på din hjemmeside, men her du skal tænke på læsevenlighed på skærmen. Du kan godt vælge en krøllet skrifttype til overskrifterne, og så lade resten af teksten være i fx Verdana eller Open sans. Begge de to skrifttyper er oprindeligt designet til at være læsevenlige på en skærm.

Også her skal du begrænse dig. Max 3 skrifttyper og ofte er to nok. Du kan så variere med størrelserne. Den ene skrifttype kunne bruges til overskrifter, måske har den ”fødder” (se mine overskrifter, de har fødder – især på de store bogstaver kan du se det) Den anden skrifttype kunne være en ”uden fødder” til resten af teksten (denne teksts skrifttype har ingen fødder) Hvorfor nu det? Tænker du måske. Jo, det giver liv på siden at der er nogle kontraster.

Hent en tjekliste der får dig sikkert i gang med din hjemmeside

Når du henter tjeklisten, tilmelder du dig samtidig WebsitterService’ nyhedsbrev, hvor du får tips, tricks og tilbud om WordPress, hjemmesider, målgrupper og markedsføring.

I tjeklisten finder du

Fotos og illustrationer

Et billede siger mere end 1000 ord, var der engang en klog mand, der sagde. Og det passer. Udover at billeder fortæller en masse, kan de også være et behageligt afbræk i en tekst.

Hvilke typer billeder og illustrationer som du skal vælge, kommer også an på din målgruppe og ikke mindst dit budskab. For alle billeder gælder dog, at de skal være skarpe og professionelle.

Det kan være fristende at lave en søgning på Google og så bare låne lidt. Det må du desværre ikke. Der findes billeddatabaser på internettet, hvor du kan hente gratis billeder fx pixabay.com De billeder kan dog hurtigt blive upersonlige. Du kan i stedet vælge at købe fra andre billeddatabaser, men jeg vil helt klart anbefale dig, at få en fotograf til at tage nogle gode billeder af dig, så dine kunder kan lære dig at kende.

Mobilvenlighed

En sidste ting som du skal tænke med i dit design, er at din hjemmeside skal kunne ses på en mobiltelefon. Det bedste er at den skalerer efter skærmstørrelsen og måske skal der være mindre indhold på mobilsiden end på den fulde version.

Når du har styr på farver, skrifttyper, billeder og illustrationer, så er det bare at komme i gang med at tegne skitser af, hvordan din hjemmeside skal se ud. Der findes online systemer som du kan bruge fx canva.com Her kan du lave designs, der ligner den færdige hjemmeside. Hvis du søger den nemmeste (og billigste) løsning, så brug en blok og en stak farveblyanter. Med det kan du let tegne de flotteste designs til din nye hjemmeside.

I næste blogindlæg vil jeg fortælle om forskellige CMS-systemer – altså det system du laver selve hjemmesiden i.

Hent værktøjskassen med gennemtestede værktøjer til din hjemmeside

Værktøjskassen koster kun din e-mail. 

I nyhedsbrevet får du tips, tricks og tilbud til din hjemmeside og øvrig markedsføring – og du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.
Se også min privatlivspolitik.