Hvad er Emotionelle Kundetyper og hvad kan du bruge dem til?

Emotionelle kundetyper WebsitterService

Når du arbejder med markedsføring, så er din målgruppe en af de vigtigste ting – hvis ikke den vigtigste ting – som du skal have styr. Grunden til det er, at når du har styr på din målgruppe, så er det nemlig meget lettere at fange mulige kunders opmærksomhed. Et intuitivt redskab, der kan hjælpe dig på vej, er Emotionelle Kundetyper. I dette blogindlæg vil jeg fortælle lidt om, hvad de Emotionelle Kundetyper er og hvorfor jeg synes, at det er verdens måske letteste målgrupperedskab at arbejde med. 

Du er styret af dine følelser

Vidste du at ca 80% af alt, hvad du gør, er styret af dine følelser? Det kan godt være at du mener, at det er mere, meeen ind i mellem, så tager fornuften over. Når tallet er så højt, så kan du faktisk bruge det i din markedsføring. 

Lad mig give et eksempel: Prøv at tænke på et stort supermarked lørdag formiddag. Der er mennesker alle steder. Fyldte indkøbsvogne. Glade børnestemmer. Hyggetur med familien. Luk øjnene et øjeblik og forestil dig, hvad der dufter af. Måske er det duften af stegte pølser, som breder sig fra en bod, hvor en sød dame fra et pølsefirma står og steger pølser. Du spiser aldrig pølser, men duften går lige i maven og du snupper en smagsprøve. Mens du gumler, og nyder smagen, ser du at der er et godt tilbud på lige netop de pølser du har smagt. Inden du får set dig om, så ligger der 2 pakker med pølser i indkøbsvognen. Og du spiser ikke pølser! 

Denne lille historie, kunne være fra det virkelige liv, og er et glimrende eksempel på, hvordan følelserne bliver brugt i markedsføringen. 

Hvis du ikke sælger pølser, så kan det måske være, at du tænker hjæææælp, hvad skal jeg så gøre?

De 4 Emotionelle Kundetyper

De Emotionelle Kundetyper er har udviklet en super nem metode til at kommunikere til de forskellige kundetyper på. De kalder dem sjovt nok for Emotionelle Kundetyper, da metoden bygger på at de fleste beslutninger vi tager, er baseret på følelser. De Emotionelle Kundetyper er fire arketyper, som du kan arbejde ud fra; en rød, en gul, en blå og en grøn. Alle mennesker har alle fire typer i sig. Du skal i din markedsføring vælge én farve og kun en, som du vil kommunikere til. Lettere kan det næsten ikke blive.

Meget kort fortalt så er den røde type trendsetter, nysgerrig og eventyrer. Det er hende du ser sidde klar ved pc’en for at være den første til at bestille en ny Iphone – lige når den bliver sat til salg. Røde er lidt lige som Tigerdyret fra Peter Plys, som altid farer afsted for at prøve noget nyt.

Den gule type er omsorgsfuld, social og har stor fokus på, at der er harmoni omkring dem. Hun er typen, der altid melder sig til at bage kage, være i forældrerådet og købe blomster til kollegaer. Gule minder om Peter Plys, der gerne vil gøre alle glade.

Hvor de gule er føle mennesker, så er den blå type rationel, målbevidst og dominerende. Han er vild med statussymboler, så alle kan se, hvor godt det går ham. Hvis jeg skal finde en fiktiv person, som er blå, så er James Bond er et godt eksempel på en blå person.

Den sidste kundetype er den grønne. Her skal tingene helst være, som de altid har været. Til gengæld er de yderst loyale og du kan være helt sikker på, at der er styr på tingene. De er helt modsat de røde, som flagrer ubekymrede rundt. De grønne bekymrer sig om alt. Derfor er Grislingen fra Peter Plys et rigtig godt eksempel på en grøn.

Test dig selv

Jeg vil i fire blogindlæg, hen over foråret, komme med en længere beskrivelse af de 4 Emotionelle Kundetyper. Hvis du vil være helt sikker på ikke at overse et blogindlæg, så skal du tilmelde dig mit nyhedsbrev. 

Hvis du ikke kan vente på blogindlæggene, men allerede nu vil vide mere, så er du velkommen til at kontakte mig. Jeg ved at blive certificeret i Emotionelle Kundetyper, men kan allerede nu hjælpe dig. 

Du kan også teste dig selv. Ofte ligner dine kunder dig.