fbpx

Hvad er Emotionelle Kundetyper?

Når du arbejder med markedsføring, så er din målgruppe, efter min mening, den vigtigste ting, som du skal have styr. Grunden til det er, at når du har klarlagt hvem din målgruppe, så er du mere sikker på at kunne fange mulige kunders opmærksomhed. Et gennemtestet og forskningsbaseret redskab som jeg selv bruger, er Emotionelle Kundetyper®. I dette blogindlæg vil jeg fortælle lidt om, hvad de Emotionelle Kundetyper® er og hvorfor jeg føler mig tryg, når jeg bruger det.

Inden at vi går videre, vil jeg lige forklare, hvorfor der er Legomænd på billedet. Når jeg underviser i Emotionelle Kundetyper®, bruger jeg Lego til at illustrere, hvorfor du kun må vælge EN farve, på en håndgribelig måde. Det er nemlig en af hovedpointerne ved metoden. 

Vi er styret af vores følelser

Ca 80% af alt, hvad vi gør, er styret af følelser? Når tallet er så højt, så kan du faktisk bruge det i din markedsføring. 

Lad mig give et eksempel: Prøv at tænke på et stort supermarked lørdag formiddag. Der er mennesker alle steder. Fyldte indkøbsvogne. Glade børnestemmer. Hyggetur med familien. Luk øjnene et øjeblik og forestil dig, hvad der dufter af. Måske er det duften af stegte pølser, som breder sig fra en bod, hvor en sød dame fra et pølsefirma står og steger pølser. Du spiser aldrig pølser, men duften går lige i maven og du snupper en smagsprøve. Mens du gumler, og nyder smagen, ser du at der er et godt tilbud på lige netop de pølser du har smagt. Inden du får set dig om, så ligger der 2 pakker med pølser i indkøbsvognen. Og du spiser ikke pølser! 

Denne lille historie, kunne være fra det virkelige liv, og er et glimrende eksempel på, hvordan følelserne bliver brugt i markedsføringen. 

Hvis du ikke sælger pølser, så kan det måske være, at du tænker hjæææælp, hvad skal jeg så gøre?

De 4 Emotionelle Kundetyper®

Emotionelle Kundetyper® er udviklet af Institut for Kundetyper og viser trin for trin, hvordan du skal løse forskellige udfordringer i din markedsføring og kommunikation. Metoden bygger på forskning helt tilbage til de gamle grækere. 

På baggrund af forskningsresultaterne er de 4 kundetyper skabt. Kundetyperne er arketyper, som du kan arbejde ud fra; en rød, en gul, en blå og en grøn. Alle mennesker har alle fire typer i sig. For at sikre dig at metoden virker, skal du i din markedsføring vælge én farve og kun en, som du vil kommunikere til. 

Meget kort fortalt så er den røde type trendsetter, nysgerrig og eventyrer. Det er hende du ser sidde klar ved pc’en for at være den første til at bestille en ny Iphone – lige når den bliver sat til salg. Røde er lidt lige som Tigerdyret fra Peter Plys, som altid farer afsted for at prøve noget nyt.

Den gule type er omsorgsfuld, social og har stor fokus på, at der er harmoni omkring dem. Hun er typen, der altid melder sig til at bage kage, være i forældrerådet og købe blomster til kollegaer. Gule minder om Peter Plys, der gerne vil gøre alle glade.

Hvor de gule er føle mennesker, så er den blå type rationel, målbevidst og dominerende. Han er vild med statussymboler, så alle kan se, hvor godt det går ham. James Bond er blå, han ved, hvad han vil have og tager det.

Den sidste kundetype er den grønne. Her skal tingene helst være, som de altid har været. Til gengæld er de yderst loyale og du kan være helt sikker på, at der er styr på tingene. De er helt modsat de røde, som flagrer ubekymrede rundt. De grønne bekymrer sig om alt. Derfor er Grislingen fra Peter Plys et rigtig godt eksempel på en grøn.

Test dig selv

Jeg har skrevet et blogindlæg om hver af de 4 typer rød, gul, blå og grøn Du skal være opmærksom på at indholdet måske virker underligt og useriøst, da hvert blogindlæg er skrevet til hver af de fire farver.

Hvis du gerne vil vide mere, så er du velkommen til at kontakte mig. Jeg er certificeret i Emotionelle Kundetyper® og har bl.a. viden til at kunne målrette din hjemmeside til dine kunder.

Du kan også teste dig selv. Ofte ligner dine kunder dig, eller se nærmere på Institut for Kundetypers hjemmeside, hvor du også kan læse mere om deres medlemsklub (sponsoreret link).

Jeg vil gerne tilmelde mig Marketingworkshop

Pris pr. gang 500 kr + moms

Bemærk tilmelding til workshops er bindende. Du modtager en faktura til betaling af deltagergebyret. Nyhedsbrevet kan du altid afmelde med et enkelt klik