Sådan finder du din målgruppe

Uanset om du skal have en ny hjemmeside eller tilpasser den du har, så er det en rigtig god ide, at du sikrer dig, at du ved, hvem dine kunder er. Indenfor markedsføring bliver kunder kaldt for målgruppe.

Hvis du er usikker på hvem dine kunder er og tænker at at alle er mennesker i hele verden kunne være dine kunder, så kan du være helt sikker på at din markedsføring IKKE virker. Markedsfører du dig til alle, er det nemlig kun de færreste, der vil købe dit produkt. Det gælder også dine potentielle kunder. Grunden til det er at ingen er for alle, heller ikke tandbørster – se mere længere nede i blogindlægget. Det gælder om at ramme den rette mavefornemmelse hos din målgruppe, for at få dem til at handle med dig.

Hvis du har en virksomhed, og har kunder, så har du adgang til en del troværdige informationer om de kunder. Hvis du er nybegynder, så er der også hjælp at hente:

  1. Kig på, hvem der allerede er i dit kundekartotek eller i dit regnskabssystem. Er der nogen fælles træk? 
  2. Har du installeret Google Analytics på din hjemmeside, så log på og kig i de forskellige rapporter, som du finder under Målgruppe. Her kan du få en indikation af, hvem der besøger din hjemmeside.
  3. På din Facebook-side under indblik, kan du se noget om aldersgruppe og køn. Hvis du prøver at starte en annoncekampagne, vil du kunne se flere oplysninger. Det er ikke meningen at du skal føre kampagnen ud i livet.
  4. Er du helt nystartet og ikke har information om dine kunder, så skal du forestille dig, hvem der er din målgruppe, også gerne baseret på markedsdata fra fx Danmarks statistik.  Et eksempel kunne være:

Du har en webshop, der sælger almindelige tandbørster, og ønsker at få et klarere overblik over din målgruppe. Hvis du stiller dig selv følgende (lignende) spørgsmål, vil du helt sikkert blive klogere:

  • Sælger du til hele verden eller kun Danmark?
  • Da du sælger gammeldags tandbørster, hvor mange brugere af elektrisk tandbørster vil handle hos dig?
  • Hvad med aldersgruppe? Hvor mange børn og unge, som bor hjemme, vil købe dine tandbørster? Omvendt, da det er en webshop, kan du formentlig også skære de fleste over en vis alder fra.
  • I en familie, hvem står for de fleste indkøb?
  • Hvem vil købe flest tandbørster (=størst omsætning)? En mor, gerne med flere børn, eller en singlekvinde uden børn?
  • Målgruppens holdninger kan også tages med i betragtning. Hvorfor køber dine kunder tandbørster som ikke er elektriske? Spild af strøm, ressourcer, bange for at prøve noget nyt?

Altså kunne et tydeligere billede af målgruppen fx være; Kvinder med børn, bosiddende i Danmark. Aldersmæssigt vil hun være mellem 30 og 50 år og mener at det er strømspild at bruge elektrisk tandbørste.

Når du har været i gang i et stykke tid, kan du tilpasse din målgruppe, så den passer med virkeligheden.

Gennem et grundigt kendskab til din målgruppe, kan du opnå en bedre markedsføring, da du på den måde er mere sikker på ramme rigtigt. Du ved også, hvordan du skal opbygge din hjemmeside, hvilke farver og sprog du skal bruge og ikke mindst, hvilke medier du i øvrigt skal reklamere på og hvordan.
 

Det er helt almindeligt at have flere målgrupper, som du kommunikerer til på hver sin måde. Din primære målgruppe vil være dem, der er mest villig til at købe dit produkt og som du derved kan tjene flest penge på. En sikker måde at ramme rigtig på, er ved at bruge metoden Emotionelle kundetyper® 

Dette blogindlæg er det andet i en serie om de overvejelser, du skal igennem inden du laver en ny hjemmeside. I det første indlæg skrev jeg om 5 ting du skal have med i overvejelserne når du skal have ny hjemmeside

I næste blogindlæg vil jeg komme ind på de designmæssige overvejelser, der bør ligge forud for din nye hjemmeside.
 
Bemærk, dette blogindlæg indeholder sponsorerede links.

Hent tjeklisten, der får dig sikkert i gang med din hjemmeside

Tjeklisten koster kun din e-mailadresse og du bliver samtidig tilmeldt nyhedsbrevet.

I tjeklisten finder du bl.a.

I nyhedsbrevet får du tips, tricks og tilbud til din hjemmeside og øvrig markedsføring – og du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.