Sådan kommunikerer du til den grønne kundetype

Kontakt mig

Tlf 60 55 13 63

jette@websitterservice.dk

Websitterservice
Uglemosen 9
3390 Hundested

Den grønne er meget interesseret i at deres køb er bedst i test
Når du skal kommunikerer med den grønne kundetype, er de traditionelle dyder en god ting

Den sidste kundetype, som jeg vil fortælle om, i serien om de fire kundetyper, er den grønne. De er den sidste farve, da de er såkaldte ”last movers”, altså nogen, der afventer at de andre tre farver har gjort sig deres erfaringer, inden de kaster sig ud i det. Der er jo ingen grund til at spilde penge på et produkt, hvis det efter et halvt års brug alligevel ikke virker! Fx hvis en person med grøn købsmotivation ønsker at købe en ny mobiltelefon, er det ikke den nyeste på markedet, der vælges. Når valget tages, vil det være en telefon, der er gennemtestet, gennemprøvet (af andre) og gerne anbefalet af nære medlemmer af omgangskredsen, der havner i kurven.

Som jeg plejer…

Den grønne kundetype, blev tidligere kaldt ”som jeg plejer-typen” og det er et rigtig godt billede af typen. Det giver tryghed, at tingene er som de plejer. Dvs. hvis du skal lave en butik på nettet, der er målrettet til den grønne kundetype, så skal du ikke begynde at eksperimentere med menuer, opsætning osv. Din butik, skal være som en netbutik plejer at være. Og fordi at det er som det plejer, er det ikke kedeligt for en grøn, men troværdigt.

Vær' lokal

Den bedste måde du kan kommunikere og markedsføre dig overfor den grønne kundetype, er ved at være synlig lokalt. Det betyder at markedsføring, der ikke er på nettet, kan være en rigtig god idé. Om det er sponsorering af den lokale håndboldklub, en stand på en lokal messe eller annonce i lokalavisen, der er den bedste måde, kommer an på, hvad man plejer at gøre i netop dit område og indenfor dit fag.

Vær’ klar i din kommunikation

Du skal først og fremmest være klar og tydelig i din kommunikation. Drop udenlandske fraser og sig tingene som de er. En grøn vil alligevel opdage, hvis du forsøger at pakke noget ind. Læs også gerne korrektur en ekstra gang, så der er helt styr på tingene. 

I de andre tre blogindlæg rød, gul og blå kan du opleve, at der måske er skrevet noget mellem linjerne, og ja, det er der. Du kan bl.a. se Facebook-logoer i en helt forkert farve, der ligger ned. De er et symbol på at Facebook ikke er det rette sociale medie til den pågældende kundetype. Og hvad laver sociale medie-ikoner i et hjerte? Jo nogle mennesker ELSKER bare bestemte sociale medier og hvorfor så ikke vise dem i et hjerte? 

Nu vi er ved sociale medier. Hvilke sociale medier er en grøn på? Tja, den er straks værre. Det er lettest at se på, hvad omgangskredsen bruger og hvor længe de har været der. Det skal være lang nok tid til at en grøn vil føle sig tryg, hvis de grønne skal vove sig der ind. Dvs. at især Facebook er et godt sted at finde de grønne, men forvent ikke nødvendigvis den største lyst til at diskutere eller like dine opslag.

Hjemmesider

Hvis du kigger på de tre andre blogindlæg og så på dette, kan du se at der er forskel på måden jeg har skrevet på og på opsætningen. Skrifttypen til de røde er også lidt mærkelig. Det er fordi, de fire kundetyper ”tænder” på forskellige ting, når de er på en hjemmeside. I dette blogindlæg, har du sikkert opdaget, at der er rigtig meget tekst og de billeder, som du ser, har relation til indholdet. De er ikke bare sat ind, fordi der skal være et billede. Du skal altså have styr på sammenhængen, kunne dokumentere og gerne uddybe, det du siger, når du kommunikerer til de grønne.

Dette blogindlæg er en del af en serie om emotionelle kundetyper. Her kan du læse om teorien bag og i 3 andre blogindlæg kan du blive klogere på de rødegule og blå emotionelle kundetyper.