5 ting du skal have med i overvejelserne, når du skal have ny hjemmeside

For at sikre dig et langtidsholdbart resultat, er der nogle ting som du skal tænke igennem, når du planlægger en ny hjemmeside. Det gælder uanset om det er for en virksomhed, forening eller privat.

I det første blogindlæg fortæller jeg, hvad du bør have styr på inden du går i gang.

1. Lad være med at tænke på prisen

Mange starter med at fokusere på prisen, når de planlægger en hjemmeside. Det vil jeg fraråde dig at gøre. I stedet skal du planlægge den hjemmeside, der giver mest mening for din virksomhed, uden at kigge på prisen. Hvis planerne viser sig at være over budgettet, kan du skære det fra, som ikke er meget nødvendigt og så tage det med på et senere tidspunkt – eller vente til du har råd til at “få hele pakken”.

2. Hvilke funktioner skal der være på hjemmesiden?

Du skal også overveje, hvilke funktioner der skal være på hjemmesiden. Fx skal der være en kontaktformular, “lysbilledshow” eller video på forsiden, en webshop, vise billeder af de ansatte og deres kontaktinfo, en blog med skiftende indlæg på forsiden, links til sociale medier, kalender, bookingformular osv. osv. Der er rigtig mange muligheder. Har du allerede en hjemmeside, er der måske noget af det, som siden kan, som også skal med på den nye hjemmeside. Som nævnt under punkt 1, skal du ikke tænke på prisen, men på hvad du og de besøgende har brug for, når de besøger din hjemmeside. Hvis det viser sig på et senere tidspunkt, at du fx gerne vil have et bookingsystem eller en kalender, så kræver det ikke store ændringer på hjemmesiden, hvis du har fået lagt det rette fundament.

3. Har du en hjemmesideadresse, altså et domæne?

Det er en stor beslutning at vælge domæne, da man ofte har det i mange år, derfor skal du tænke dig grundigt om inden at du vælger. Hvis du har et domæne, er det så et, som giver mening for dine besøgende og din virksomhed?

Skulle du have brug for at skifte, så behold også det gamle. På den måde sikrer du dig, at de kunder som i dag bruger din hjemmeside, stadig vil kunne finde dig. Det er nemlig muligt at have to domæner til samme hjemmeside.

4. Hvem skal lave din nye hjemmeside?

Skal du selv? Eller vil du finde en, der skal gøre for dig?

Hvis du vælger at lade en anden lave din hjemmeside, er det igen er det fristende kun at kigge på prisen og mange søger efter “billig hjemmeside” på Google og Facebook. Desværre er billige hjemmesider ofte ikke en holdbar løsning. De er ofte yderst begrænsede i deres funktioner og måske har du bundet dig til et langvarigt vedligeholdelsesabonnement. Og hvem siger at dine kunder/besøgende bryder sig om din billige hjemmeside? En hjemmeside skal give de besøgende lyst til at handle med dig.

Når du skal finde en leverandør til at lave din hjemmeside, så brug tid på at undersøge markedet. Besøg deres hjemmeside. Undersøg hvad de tidligere har lavet og ring evt. til dem, for at få afklaret om de er det rette valg. Det kan nemlig være starten på et langvarigt samarbejde.

Er planen, at du selv skal lave din (nye) hjemmeside og du er usikker på, hvor du skal starte, så er WordPress klubben et godt sted at begynde. Som medlem har du bl.a. adgang til et online kursus i at lave din egen hjemmeside og du har adgang til hjælp, mens du laver den. Det betyder, at du ikke skal bruge timer på YouTube med at se engelske videoer, uden et sted at spørge om hjælp.

Hent en tjekliste der får dig sikkert i gang med din hjemmeside

Når du henter tjeklisten, tilmelder du dig samtidig WebsitterService’ nyhedsbrev, hvor du får tips, tricks og tilbud om WordPress, hjemmesider, målgrupper og markedsføring.

I tjeklisten finder du

5. Se på din hjemmeside med dine besøgendes øjne

Har du allerede en hjemmeside, så vil jeg anbefale, at du kigger på den med dine besøgendes øjne. På den måde kan du få et indblik i, hvad der fungerer og hvad der ikke gør. I den forbindelse kan det være en god idé at spørge et par nære kunder om, hvad de mener om hjemmesiden.

Har du ingen hjemmeside endnu, så kan skitser bruges som et udgangspunkt for en samtale med dine kunder.

Hvis er i tvivl om, hvordan du kommer igang, eller videre, så kontakt mig. Det at få ny hjemmeside skal tryg og sikker oplevelse.

I næste blogindlæg vil jeg kigge nærmere på valg af målgruppe.

Hent værktøjskassen med gennemtestede værktøjer til din hjemmeside

Værktøjskassen koster kun din e-mail. 

I nyhedsbrevet får du tips, tricks og tilbud til din hjemmeside og øvrig markedsføring – og du kan altid afmelde dig med et enkelt klik.
Se også min privatlivspolitik.