I det senest blogindlæg Seo og du skal findes – del 1, kunne du bl.a. læse om søgeord, der er en central del af din søgemaskineoptimering. I dette blog indlæg kan du blive klogere på, hvordan du let skriver den perfekt optimerede side.
Den perfekt seo-optimerede side
Titel
Titlen på siden er som et vejskilt. Søgemaskinen finder vej ved hjælp af den, derfor kald de enkelte sider noget sigende og brug gerne dit søgeord. Titlen er også den tekst, der står på fanebladet i browseren og i din menu – hvis du ikke aktivt har ændret det.
Overskrifter
Tekst
Tekst er guf for søgemaskiner, da det er noget som de kan arbejde med. Derfor skal du arbejde med dine tekster. En tommelfingerregel siger, at en tekst på mindst 300 ord gør søgemaskinerne glade. MEN hvis det ikke er relevant for dig med 300 ord på alle sider – så lad være. Det skal altså være mindst 300 relevante ord for dine læsere.
Herudover skal dit søgeord stå i første afsnit og der skal være en søgeordstæthed på ca. 3% Det betyder at ca. 3% af ordene skal være dit søgeord.
Teksten skal også være unik. Lad være med blindt at kopiere fra andres hjemmesider – måske en leverandør – eller fra en side til en anden på din egen hjemmeside. Det kaldes duplicate content og bliver straffet af søgemaskinerne. Kopierer du, så brug tid på at bearbejde teksten, så den bliver ”din egen”.
Medier - billeder/video/illustrationer
Søgemaskiner kan ikke se billeder eller andre typer medier, kun læse tekst. Derfor skal du optimere billeder o.lign. via deres filnavn, alt-teksten og titlen, da det er tekst, som søgemaskinerne kan læse. Hvis det giver mening på dit site, kan du også bruge billedtekster, som du kender fra bøger.
Links
Ingen hjemmeside skal være enden på nettet, derfor skal du bruge links. Interne links er dem du har i mellem dine egne sider på sitet, fx fra forsiden til et blogindlæg eller din kontaktside.
De udgående links, linker til andre hjemmesider. Fx kan du linke til en artikel på et andet site, der uddyber nogle informationer, som du nævner på din side.
Indgående links, er når andre linker til din side. Det kunne være samarbejdspartnere, men du kan selv lave en del af indgående links, fra dine sociale mediekanaler og nyhedsbreve.
Hastighed
Hvis din side loader langsomt, så bliver du straffet af søgemaskinerne. En relativ let måde, at øge hastigheden på, er at sørge for, at dine billeder er optimeret til nettet. Det kan du bruge fx Photoshop, pixlr.com eller Gimp til.
Bruger du et hjemmesidesystem som WordPress, ryd op i dine plugins. Er der nogen, som du ikke bruger, så slet dem. Overvej om du kunne optimere brugen af plugins. Nogle plugins har flere funktioner, som kan løse flere opgaver på dit site. Det kræver ”bare” at du sætter dig grundigt ind i, hvad de forskellige plugins kan.
Hjælpeværktøjer
På marketgoo.com kan du danne dig et hurtigt overblik over din hastighed og seo. Det er muligt at få en begrænset rapport uden at skulle oprette sig som bruger. Den koster kun en e-mailadresse.
Hvis du bruger WordPress anbefaler jeg, at du installerer pluginnet Yoast SEO. Det hjælper dig med at holde styr på alle retningslinjerne.
Dette blogindlæg var det næstsidste i serien om forberedelser i forbindelse med ny hjemmeside. Det næste kommer til at handle om brugervenlighed.