Når du arbejder med din hjemmeside, er det vigtigt at du tænker brugervenlighed. Det gælder uanset om du skal have en ny hjemmeside eller blot vil gøre den du har, endnu bedre. Når du arbejder med brugervenligheden på din hjemmeside, så er der en fantastisk bivirkning. Du har nemlig meget større chance for at flere af dine besøgende bliver til kunder.
Ved dine besøgende altid, hvad du vil have dem til?
Underligt spørgsmål, tænker du måske, men det er særdeles relevant. Når du har en besøgende på din hjemmeside, så skal de ikke være i tvivl om, hvad du ønsker at de skal gøre.
Fx du har en webshop, hvor du gerne vil gøre det let for dine kunder at putte varer i kurven. Hvis de skal lede efter en købsknap eller link, så er der stor sandsynlighed for, at du mister et salg. Gør det enkelt. Lav en tydelig knap, der med teksten fortæller, at man skal trykke på den for at lægge varen i kurven. Se eksempler her til venstre.
Et andet eksempel kunne være, at du ønsker at dine kunder ringer til dig, hvis de har spørgsmål. Hvis de skal lede efter nummeret, så ringer de ikke og det kan gå ud over dit salg. I dette tilfælde skal dit telefonnummer stå tydeligt på alle sider – måske fast over menuen eller ude i en sidebar.
Ved dine kunder altid, hvor de er?
Ikke alle kommer ind på din hjemmeside via forsiden. Nogen kommer måske fra et link på fx Facebook, andre fra en søgning på Google eller fra en anden side, som linker til dig. Derfor er det vigtigt at dine besøgende altid kan se, hvor de er – også på undersider.
- Derfor sørg for at have et logo eller lign.
- Hovedmenuen skal være let at finde – så man kan let kan komme videre.
- Det samme gælder at det kan være en god ide at have en søgefunktion.
- Skriv titlen på undersiden.
- Hav en brødkrummesti, hvis du har mange undermenuer.
- Lad det aktive menupunkt have en anden farve.
Test - test – test
Det kan være svært at holde styr på det hele selv og det er ikke sikkert, at du selv kan finde alle fejl og mangler på din side. Derfor kan det være en god ide at spørge dine brugere. Du bør arbejde med brugertests allerede når du er i designfasen af en ny hjemmeside. Har du allerede en hjemmeside, så er det ikke for sent at teste nu.
Spørg dig selv, hvad du gerne vil have testet. Det kunne være købs-flowet i din webshop. Så skriver du et par spørgsmål ned, som du vil stille brugeren. Fx ”du skal til fest og skal bruge en ny kjole. Du skal finde en kjole, gå til kassen og betale. Når du kommer til kassen får du kontooplysninger, som du skal bruge til betaling.” Nu har du en opgave, der kan løses. Næste skridt er at finde testpersoner i din målgruppe. 2-3 stk. kan være nok. En ad gangen inviterer du dem til at sidde sammen med dig og løse opgaven. Kunsten er nu, at du kun skal observere hvad testpersonen gør. Du må ikke hjælpe!
Hvis emnet interesserer dig, kan jeg anbefale Norman Nielsen Group De har arbejdet med brugervenlighed, næsten siden internettets barndom.
Vil du gerne i gang, men ved ikke helt, hvordan du skal gribe det an, så kontakt mig for en uforpligtende samtale.
Dette var det sidste blogindlæg i serien om, hvad du skal tænke på, når du skal have en ny hjemmeside. De tidligere indlæg kan du finde her på bloggen