Sådan kommunikerer du til den blå emotionelle kundetype

BEMÆRK Dette blogindlæg er skrevet “blåt”. Det betyder at noget af indholdet kan virke blærerøvsagtigt. Du kan evt. læse indlægget om den grønne emotionelle kundetype for en mere dybdegående forklaring.

Kom foran i køen
– Sådan rammer du plet med den blå kundetype

Fat dig i korthed

Hos den blå emotionelle kundetype finder du resultatorienterede konkurrencemennesker. Det betyder, at der er nogle særlige faktorer, som du skal være opmærksom på, når du skal kommunikere til dem.

Du skal

  • være klar i mælet
  • udstråle perfektionisme og effektivitet
  • hurtigt vise, hvilke fordele der er ved netop dine produkter
  • henvise til resultater (tal) og meget gerne anerkendte rapporter
  • og læs korrektur en ekstra gang

Stavefejl, kommafejl og amatøragtige foldere og brochurer skræmmer den blå langt væk. Jo mere eksklusiv og stilrent du kan kommunikere, jo bedre. 

Alting har en pris

Hvis du har et produkt, som kan hjælpe dem nærmere deres mål og drømme, eller styrke deres ego, så har du en klart bedre mulighed for at sælge til dem. Og er dit produkt det rette, så betaler de gerne det, det koster. 


Billeder og illustrationer

Den blå emotionelle kundetype er ikke så nøjeregnende med om billeder og illustrationer er modelfotos fundet på nettet i forskellige billeddatabaser, så længe at de illustrerer effektivitet og vindermentalitet – meget gerne med et eksklusivt touch.

Sociale medier

Ifølge en undersøgelse fra 2018, udført af Danmarks Statistik og bearbejdet af Kulturministeriet, fremgår det at 72% af alle danskere brugte Facebook på daglig basis. På trods af dette ret høje brugertal, anbefales det ikke at benytte Facebook som kanal til blå kommunikation.

Dette blogindlæg er en del af en serie om emotionelle kundetyper. Her kan du læse om teorien bag og i 3 andre blogindlæg kan du blive klogere på de røde, gule og grønne emotionelle kundetyper.

Blog kategorier


De mest læste indlæg


Følg mig

Måske vil disse indlæg interessere dig