Hvem er mine kunder?

Når du skal have en ny hjemmeside, så er det en rigtig god ide at kigge på, hvem dine kunder egentlig er. Indenfor markedsføring bliver kunder kaldt for målgruppe.

Hvis du synes, at det er det alt for besværligt at tænke på målgrupper og at alle er mennesker i hele verden kunne være dine kunder, så må jeg desværre skuffe dig. Markedsfører du dig til alle, er det kun de færreste, der vil kunne lide dit produkt. Det gælder også dem, som du gerne vil have som kunder. Det skyldes at ingen produkter er for alle, heller ikke tandbørster – se mere længere nede i blogindlægget. Det gælder om at ramme den rette mavefornemmelse hos din målgruppe, for at få dem til at handle med dig.

Hvis du allerede har en virksomhed, har du faktisk let adgang til en masse informationer om de kunder, som du allerede har. Fortvivl ikke hvis du er nybegynder, så er der også hjælp at hente:

  1. Kig på, hvem der allerede er i dit kundekartotek. Er der nogen fælles træk?
  2. Har du installeret Google Analytics på din hjemmeside, så log på og kig i de forskellige rapporter, som du finder under Målgruppe. Her kan du få en indikation af, hvem der besøger din hjemmeside.
  3. På din Facebook-side under indblik, kan du se noget om aldersgruppe og køn. Hvis du prøver at starte en annoncekampagne, vil du kunne se flere oplysninger. Du behøver ikke at føre kampagnen ud i livet.
  4. Er du helt nystartet og ikke har information om dine kunder, så er skal du prøve at forestille dig, hvem der er din målgruppe, også gerne baseret på markedsdata. Et eksempel kunne være:

Du har en webshop, der sælger almindelige tandbørster, og ønsker at få et klarere overblik over din målgruppe. Hvis du stiller dig selv følgende (lignende) spørgsmål, vil du helt sikkert blive klogere:

  • Sælger du til hele verden eller kun Danmark?
  • Da du sælger gammeldags tandbørster, hvor mange brugere af elektrisk tandbørster vil handle hos dig?
  • Hvad med aldersgruppe? Hvor mange kunder forventer du, der ikke er flyttet hjemmefra, vil købe dine tandbørster? Omvendt, da det er en webshop, kan du formentlig også skære de fleste over en vis alder fra.
  • I en familie, hvem står for de fleste indkøb?
  • Hvem vil købe flest tandbørster (=størst omsætning)? En mor, gerne med flere børn, eller en singlekvinde uden børn?
  • Målgruppens holdninger kan også tages med i betragtning. Hvorfor køber dine kunder tandbørster som ikke er elektriske? Spild af strøm, ressourcer, bange for at prøve noget nyt?

Altså kunne et tydeligere billede af målgruppen fx være. Kvinder med børn, bosiddende i Danmark. Aldersmæssigt vil hun være mellem 30 og 50 år og mener at det er strømspild at bruge elektrisk tandbørste.

Når du har været i gang i et stykke tid, kan du tilpasse din målgruppe, så den passer med virkeligheden.

Det er lettere at markedsføre dine produkter over for din målgruppe, når du kender dem. Du ved, hvordan du skal opbygge din hjemmeside, hvilke farver og sprog du skal bruge og ikke mindst, hvilke medier du i øvrigt skal reklamere på og hvordan.
 

Det er helt almindeligt at have flere målgrupper, som du kommunikerer til på hver sin måde. Din primære målgruppe vil være dem, der er mest villig til at købe dit produkt og som du derved kan tjene flest penge på.

Mavefornemmelse – EK link til 1 artikel.

Dette blogindlæg er det andet i en serie om de overvejelser, du skal igennem inden du laver en ny hjemmeside. I det første indlæg skrev jeg om 5 ting du skal tænke på når du skal have ny hjemmeside. Der er planlagt 7 artikler i serien.

I næste blogindlæg vil jeg komme ind på de designmæssige overvejelser, der bør ligge forud for din nye hjemmeside.